woensdag , 28 oktober 2020
Home / 2017 / Zele (B) 2017

Zele (B) 2017

Een doordeweeks uitstapje in Zele België bij de NTTO als bijschrijver in het 8,5 tons supersport klassement. In België is 15 augustus 2017 een officiële feestdag benoemd als “Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart of Maria-Tenhemelopneming, een katholieke feestdag waarop Maria met lichaam en ziel word opgenomen in de hemel door God”. De feestdag word door katholieke en orthodoxe christenen wereldwijd gevierd, behalve dus in Nederland!.

“TRACTORPULLING ZELE, een ongeëvenaard spektakel”

Op dinsdagmiddag gaan we omstreeks de klok van 13.30 uur richting Zele in België. Mede geholpen door het feit dat het vakantie is gaan we met een koppeltje van 12 man naar Zele. Na een uurtje of 2 sturen bereiken we Zele. Het truck- en tractorpulling evenement wordt o.a. georganiseerd door Dirk Heirman van Mitas Black sensation. Voor de 23ste editie wordt het spektakel op de baan voorzien door de standaards, trucks, Nationals en 1 reeks uit de Grand Nationals namelijk de unlimiteds (Sterkste machines uit Europa) !

De trucks waren omstreeks 17.00 uur aan de beurt. De sleepwagen voor vandaag is de Keep Moving Blue.  Als eerste gaat de lokale held Black Sensation voor de kar en maakt de proeftrek. De Mitas black sensation eindigde bij 96.83 meter en de sleepwagen ging lichter. De Tekstkar Scania met Herman de Heus op de bok  reed een onstuimige run en parkeerde de sleepwagen op 92.65 meter, dit werd de officiële afstelling . Rhinorocket ging goed van start, maar gaandeweg trekt de gele V8 naar links en eindigde buiten de baan met diskwalificatie als gevolg. Later werd dit terug gedraaid omdat de noodstop getrokken zou zijn tijdens de run. White Horse was de eerste met een Full Pull, gevolgd door de Volvo van Vlastuin agro. De Daf van Van Heugten reed tot 106.30 meter, helaas niet genoeg voor een finale plaats. Volvo fh16 Harskamp reed een hele mooie full pull, gevolgd door de Mitas Black Sensation die opnieuw voor de sleepwagen kwam. Helaas eindigde Dirk Heirman met zijn Volvo buiten de witte lijn met diskwalificatie als gevolg, wel zuur natuurlijk op je thuiswedstrijd. Vervolgens kwam ook de Tekstkar Scania opnieuw voor de kar en konden 101.69 meter achter hun naam schrijven. Rhinorocket wist in de herkansing een Full Pull te rijden en plaatsen zich hiermee voor de finale.  De Volvo van VDB staalbouw had het zwaar en met 104.07 meter was dit niet genoeg voor een plaatsje in de finale.

Na de competitie deelnemers  zijn de bijschrijvers aan de beurt. Als eerste gaat het Belgische team met Dreamcatcher voor de sleepwagen. De witte Iveco komt goed weg maar de teller stopt op 51.49 meter. De MAN van Red Madness reed zonder problemen een Full Pull en was daarmee gekwalificeerd voor de finale. Als laatste gaat onze Blue Legend voor de keep moving en lukte het Bram om zich te kwalificeren voor de finale. Alle inspanningen van de afgelopen weken gaan hun vruchten afwerpen, maar er is zeker nog meer te doen aan de balans van de auto.

De Keep moving wordt verzwaard voor de finale en White Horse was de eerste finalist. Met 100.11 meter is de koek op en kunnen de andere auto’s een poging doen om hier overheen te komen. De Volvo Van Vlastuin agro gaat in de finale ook weer lekker hangen en zetten een afstand van 109.04 meter neer. Voor de Volvo fh16 Harskamp loopt het wat minder florissant af en met een kapotte versnellingsbak werden zij afgesleept. Rhinorocket zet een afstand neer van 103.35 meter en Red Madness moest genoegen nemen met een afstand van 89.50 meter.

“Blue Legend, vierkant los van de grond na een onstuimige rit”

Blue Legend haakt als laatste aan in de finale. De truck trekt direct naar de rechtse kant van de baan en Bram moet het gas dicht gooien om niet naast de baan te geraken. Helaas gaat dit een beetje onstuimig en begint de Scania te bokken, hierbij komt de auto bijna vierkant los van de grond. De gereden afstand van 85.86 meter en een spectaculaire afsluiting van een onstuimig ritje waren genoeg voor een 6e plaats.

Onze eerste deelname bij Truck- en Tractorpulling Zele is prima geslaagd, er was veel publiek, het weer was goed en we hebben weer veel geleerd over de auto en nog belangrijker, wat we er aan moeten gaan doen!

 

 

Over Peter Meinster

Kijk ook op

Herwijnen 2018

De eerste wedstrijd voor de VTN-competitie is al enige jaren op het Boerùh rock festival …