zondag , 10 december 2023
Home / 2017 / Werkhoven 2017

Werkhoven 2017

Na de opgelopen versnellingsbak schade in Merksplas was  het tijd om te repareren. Gelukkig zat er redelijk wat tijd tussen de wedstrijd in Merksplas en die van Werkhoven.

“Versnellingsbak; een gevalletje FUBAR oftewel: Fucked Up Beyond Any  Repair!”

Nadat de versnellingsbak gedemonteerd was kwamen we er al gauw achter dat er veel schade aan de diverse tandwielen zat. Een aantal tandwielen was zodanig beschadigd dat je je afvraagt: ”heeft het zin om dit te repareren”. We rijden al zolang met deze versnellingsbak en het materiaal heeft al zoveel te lijden gehad dat we de keuze dan ook maar gemaakt hebben om een complete andere versnellingsbak te gaan zoeken. Dit soort momenten is altijd even balen, maar ook ontstaan er dan nieuwe mogelijkheden. In de zoektocht naar de optimale configuratie van onder andere de aandrijflijn is dit het moment om zaken aan te passen en naar je hand te zetten. Na overleg dan ook maar besloten om de complete aandrijflijn op zijn kop te gooien. Er lagen al plannen om dit te veranderen, maar we worden gedwongen om dit iets eerder dan gepland uit te gaan voeren.

Zo gezegd, zo gedaan. De sloopbrander erin, en de hele handel er onderuit. De achteras hadden we al liggen, maar de zoektocht naar een andere versnellingsbak koste iets meer moeite! Na een rondje internetten hadden we toch een lijstje met versnellingsbakken om te kiezen. De vraag is dan wat gaan we doen met de overzetverhoudingen, kiezen we voor het vervangen van de bak door eenzelfde type of nemen we de moeilijke weg en gaan we eens rekenen aan de optimale configuratie.  

Om een competitieve auto te maken moet elk detail kloppen, ook de versnellingsbak moet de juiste overzetverhoudingen hebben. Maar ja, wat zijn de juiste uitgangspunten? Gelukkig zijn er mensen die dit spelletje al jaren doen, en ook nog eens bereid zijn om die kennis te delen. Uiteindelijk gekozen voor de moeilijke weg en een versnellingsbak met totaal andere overzetverhoudingen gekocht.

TEAM, Together Everyone Achieves More!

De week voor de wedstrijd in Werkhoven lag alles nog verspreid over de complete werkplaats. Menigeen heeft geroepen: “Als dit maar goed gaat komen!”. Maar zoals altijd gebeuren er wonderbaarlijke dingen onder een beetje tijdsdruk. Op de vooravond van de wedstrijd moest het complete schakelmechanisme nog geïnstalleerd worden op de bak en de achteras nog afgelast worden aan het chassis.  Het hele team heeft dan ook keihard moeten werken om de auto in Werkhoven aan de start te krijgen.

Op vrijdagmiddag om 18.30uur gaan we dan toch op weg naar Werkhoven. Omstreeks 20.00uur zal de  wedstrijd aanvangen. Door het drukke programma zal dit minstens een uur uitlopen, maar goed; hebben we mooi even de tijd om wat zaken te checken. We zullen als laatste starten in het deelnemersveld van 18 deze avond.

 Bij het aanrijden naar de sleepwagen wil de auto echter niet in de achteruit, we hebben dit meerdere malen met succes getest maar op één of andere manier wil dit nu niet lukken. Besloten wordt om voor de sleepwagen weg te gaan om het probleem op te lossen. In no-time wordt het probleem provisorisch opgelost, maar we kunnen niet meer voor de sleepwagen voor de 1e kwalificatie. We gaan dan ook voor de sleepwagen voor een herkwalificatie, helaas dus maar één kans. De Blue legend kan nu wel op eigen kracht voor de sleepwagen komen, maar bij het wegrijden van de combinatie komt er geen snelheid in de combinatie. Geprobeerd wordt om op de koppeling de combinatie op gang te krijgen maar bij de 46 meter waait de motor compleet uit.

We hebben er hard voor moeten werken, maar helaas zijn we klaar vanavond. Teleurgesteld maar zeker niet verslagen gaan we onze plaatsgenoten van de VTN aanmoedigen om het kampioenschap binnen te halen dit jaar.

Volgende puntenwedstrijd: vrijdagavond 11 augustus in Montfoort.

Kijk ook op

Breaking news: Blue Legend will participate in NTTO competition

BRAKEL – After first being declared as Puller of the Year 2017, the marriage between …