vrijdag , 9 juni 2023
Home / Wat is truckpulling?

Wat is truckpulling?

Wat is truckpulling?

bron: www.truckpulling.nl

Truckpulling wordt beoefend met behulp van een sleepwagen, een soort oplegger die van voren niet op wielen, maar op een slee rust. Vol belast weegt deze zo’n 25.000 kilogram. Het is aan de deelnemers de sleepwagen zo ver mogelijk te verplaatsen over een speciaal aangelegde baan van leemachtige grond. De lengte van de baan is (meestal) 100 meter. Doordat de weerstand gedurende de trekpoging steeds meer toeneemt, zal het steeds moeilijker worden om de sleepwagen voort te bewegen.Het is voor de deelnemers dus de kunst om met hun voertuig zoveel mogelijk kracht (en eventueel snelheid) te ontwikkelen, zodat zij de sleepwagen over de 100 meterlijn trekken.

Wanneer een deelnemer dit lukt spreken we van een “Full Pull”. Indien meerdere deelnemers een full-pull weten te behalen komen deze opnieuw tegen elkaar uit (de zogenaamde “Pull-Off”). De wedstrijdleiding heeft dan de sleepwagen verzwaard. Diegene die met de sleepwagen in de pull-off de grootste afstand weet te behalen is winnaar. Het zal duidelijk zijn dat om deze prestaties te kunnen leveren de tractoren en trucks moeten beschikken over enorme vermogens. Er zijn in Nederland tractoren met een vermogen van meer dan 8000 PK. De huidige trucks gaan tot zo’n 1500 PK.

Hoe werkt de sleepwagen?

De truck die voor de sleepwagen komt te staan wordt door een zware ketting met de sleepwagen verbonden. De chauffeur van de sleepwagen kan de sleepwagen besturen en bedienen. De ballastbak staat in het begin van iedere trekpoging boven de achterwielen.

Een versnellingsbak is door een as met de achterwielen verbonden en zorgt ervoor dat wanneer de sleepwagen in beweging komt, de ballastbak naar voren verplaatst zal worden.
De snelheid van de verplaatsing van de ballastbak kan dus geregeld worden. In alle klassen zal elke machine gestopt moeten worden door deze sleepwagen; de ballastbak zal dus, afhankelijk van de klasse, gevuld worden met een maximum gewicht van 12.000 kg. Wanneer bij een trekpoging de ballastbak naar voren schuift zal er door deze gewichtverplaatsing een grote sleepvoet tegen de grond worden gedrukt, waardoor het voor het trekkende voertuig steeds moeilijker wordt de sleepwagen voort te trekken. Als de sleepwagen het trekkende voertuig niet tot stilstand zou kunnen krijgen, kan men de diepte van een aantal messen, die zich onder de sleepvoet bevinden instellen tot een diepte tot 5 cm. Dus samengevat moet de afstelling van de versnellingbak, het gewicht in de ballastbak en de diepte-instelling van de sleepvoetmessen zullen er uiteindelijk voor moeten zorgen dat iedere truck moet worden gestopt ongeacht klasse en pk’s tot stilstand wordt gebracht.

Na iedere trekpoging wordt de truck losgekoppeld en rijdt de sleepwagen (indien mogelijk) op eigen kracht terug naar de startlijn.Daar aangekomen staat de ballastbak weer terug in de beginstand waardoor ook de sleepvoet weer vrij is van de grond. De sleepwagen wordt op de startlijn gemeten, dit is de start afstand (0 meter). Als de truck tijdens een trekpoging tot stilstand komt wordt de afstand weer gemeten en geeft de computer direct de totaal afgelegde afstand weer.

Welke competitie?

Blue Legend komt uit in de VTN 9,5 tons Supersport competitie. Zie hier de officiële website www.truckpulling.nl.

De geschiedenis van de 9,5 tons truckpulling klassement gaat heel ver terug.
Al in 1987 werd in Almkerk bij een tractorpulling wedstrijd de uitdaging aangegaan tussen twee rivaliserende zandtransporteurs die wel eens wilden weten wie de sterkste vrachtwagen had. De directe aanleiding was dat er in 1986 een vrachtwagen langs de baan stond die helemaal niet meedeed… Dhr. Izak Schouten van Iveco Schouten uit Almkerk was degene die zich als eerste inschreef. Gezien de rivaliteit tussen deze Iveco dealer en Mercedes Benz dealer Bert v.d. Maaden werd deze uitdaging direct opgepakt en kwam er een prachtige wedstrijd tot stand.

In deze dagen kwamen auto’s voor de sleepwagen als een Scania 112 (333 PK), Iveco Turbostar 190.33 (330 PK), Scania 82 (220 PK), DAF 2100 (210 PK), DAF 3300 (330 PK), Mercedes 1933 (330 PK) en de MAN 19.360 (360 PK). Verschillende voertuigen zouden vandaag onder de categorie “oldtimers” vallen. Diverse Full-Pulls werden er gehaald en de strijd was zo spannend geworden dat dit zich een aantal jaren heeft herhaald. Naast de zandwagens en 4×2 en 6×2 trekkers heeft men met alle vormen van vrachtwagens bekeken wat het meeste succes zou kunnen geven. Zelfs een groot rek met 7 cross-motoren er in werd gepoogd uit te voeren, maar om veiligheidsredenen durfde de organisatie dat niet aan.
De technische uitdaging werd almaar groter en dat maakt dat er na verloop van tijd een 12 tons klassement kwam te ontstaan.
Sinds 1998 is deze truckpulling klasse zichzelf sterker gaan organiseren. Na een aantal jaren met een officieel klassement en kampoenschap te hebben gereden is het maximaal gewicht sinds seizoen 2006 verlaagd van 12 naar 10,5 ton. In seizoen 2010 is besloten om het gewicht verder te verlagen naar 9,5 ton, omdat de kracht van de voertuigen zo groot werd dat de sleepwagens moeite hadden deze voertuigen op tijd tot stilstand te brengen.