dinsdag , 15 oktober 2019
Home / 2018 / Stroe 2018
Blue Legend in Stroe

Stroe 2018

Stroe – Afgelopen vrijdag kon de Blue Legend dan toch een keer het publiek op de banken krijgen. Met een hele mooie dikke run plaatste het zich voor de finale. De finale zelf liep wat minder omdat we in het verkeerde verzet vertrokken. Wat restte aan het einde van de avond waren vijftien competitiepunten en een vijfde plaats in het dagklassement.

De herinneringen aan Stroe waren niet al te best voor Blue Legend. Vorig jaar bezochten we twee keer het pulling-gekke achterland bij Barneveld. De eerste ontmoeting, de competitie, werd toen geen succes, omdat we de baan uitgingen door flinke onbalans en een lelijk spoor. Het Europees Kampioenschap, later dat jaar, was nog wat erger, want toen sneuvelde er een turbo nog voor we goed en wel vertrokken waren.

De voorbereidingen voor dit weekend waren relatief rustig verlopen. Zeker als je dat vergelijkt met de rest van het nog prille seizoen. Maar door de afgelasting van vorige week in Nederhemert was er wat tijd over om dingen te optimaliseren en kon er zelfs een gaatje gevonden worden voor wat lampjes her en der.

Bram zou vandaag rijden en was vastbesloten de blauwe op het podium te zetten. De komende weken is hij namelijk afwezig door vakantie en hij zou hem maar wat graag als eerste dit seizoen naar zilverwerk rijden. Als achtste moest de Blue Legend aanhaken en omdat het programma al flink uitliep werd de Take it Easy even niet zo easy afgesteld. Maximaal vier full-pulls kreeg de sleepwagenbemanning te horen van de wedstrijdleiding.

Bij elke run voor ons zagen we hoe de gewichtsbak rond de zestig meter zich letterlijk er in boorde, waardoor bijna iedereen smoorde en uitging. Alleen Van Vlastuin wist een full-pull te behalen. Op het laatste moment werd besloten nog iets aan de bandenspanning te veranderen en toen mocht het dan gaan gebeuren. Alle problematiek rondom turbo’s, koppakkingen en allerhande andere ellende spookten niet langer meer door het hoofd. Nu moest het gaan gebeuren!

De Blue Legend kwam goed op snelheid en denderde door het punt van de zestig meter heen om vervolgens niet meer te stoppen. Een prachtige full-pull. Na ons bleef de spoeling dun en was het de Bommelerwaard die vooral van zich liet doen horen. Want Rocking Horse (Gameren) en De Hulk (Nieuwaal) wisten ook de finale te bereiken, samen met Van Vlastuin en Volvo Harskamp.

Als eerste mocht Van Vlastuin en die zette meteen de finishvlag neer op een welhaast onbereikbare afstand van 138 meter en 45 centimeter. Toen was het de beurt aan de Blue Legend. De bedoeling was een gat later te steken dan de voorgaande run, maar helaas werd er per ongeluk opschakeld. Hierdoor strandden we op 76,65 meter. Volvo Harskamp was de eerste die daar overheen mocht proberen te komen en zette de sleepwagen stil op 100 meter en 85 centimeter. De Hulk kwam tot 92,80 meter en de verrassing van de avond was toch wel van Rocking Horse, waar Arie van Tuyl de Scania ontzettend heet stookte en hem op 114,73 meter neerzetten.

Al met al was het een prachtige wedstrijd geworden. Er zijn wat problemen met de bak, maar die moeten deze week verholpen kunnen worden met de nodige dosis ambitie. De volgende uitdaging wacht aanstaande vrijdag op het Powerweekend in Made, waar het blauwe gevaarte zowel op vrijdag (VTN) als op zaterdag (NTTO) mee wil gaan dingen voor de prijzen.

Over Anton Kuijntjes

Anton Kuijntjes is eigenaar van marketingcommunicatiebureau Dirk doet uit Brakel, auteur van 'Zweet' en heeft daarnaast diesel in het bloed.

Kijk ook op

Herwijnen 2018

De eerste wedstrijd voor de VTN-competitie is al enige jaren op het Boerùh rock festival …