Na de vrijdagavond wedstrijd op het powerweekend in Made bleek dat we weer wat huiswerk op gekregen hebben aan de blauwe. Het was de bedoeling om op zaterdag in Renswoude acte de présence te geven, maar dat liep even anders. De oplettende kijker heeft waarschijnlijk wel gezien dat er flinke pluimen rook achter de cabine vandaan kwamen de laatste wedstrijden. Na rijp beraad hebben we dan ook besloten om de wedstrijd in Renswoude te laten voor wat het was. Met systemen gaan rijden, waarbij je al weet dat het niet gaat werken, kun je alleen maar verliezen; en met verliezen bedoelen we dan zaken die veel geld gaan kosten. De tijd hebben we dan ook nuttig gebruikt en is uiteindelijk het gehele uitlaatsysteem in 2 weken tijd opnieuw geproduceerd en opgebouwd.
Na wat laatste afwerkpuntjes op de zaterdagochtend zijn we dan toch weer net op tijd klaar. Rijsbergen zal de proeftuin worden voor het nieuwe uitlaatsysteem.
Het is de hele week al redelijk nat geweest in Brabant, dus maar hopen dat de wedstrijd doorgang kan vinden in Rijsbergen. Op een buitje regen na is het redelijk droog gebleven op de zaterdag, dus reizen we af naar Rijsbergen. Aangekomen op locatie, moeten we de combinatie parkeren op het lokale bedrijventerrein. Het gras bij de baan is te nat om fatsoenlijk met een 20-tal transportcombinaties er overheen te banjeren. Omstreeks 19.00 uur gaat de wedstrijd van start. Blue Legend zal ergens achterin het startveld zijn kunstje mogen doen. We kunnen dus op ons gemakje kijken wat de concurrentie doet op dit toch wel taaie baantje. De afgelopen jaren hebben we hier een aantal keren met een springende auto te maken gehad, dus proberen we de afstelling van de auto aan te passen met de kennis die we hier de laatste jaren hebben opgedaan.
Net voordat wij aan beurt zouden zijn, omstreeks 20.00 uur, krijgen we nog te maken met een flinke stortbui. De baan wordt door de organisatie afgedekt, zodat er niet te veel water zijn verwoestende werking kan doen. Nadat het gestopt is met regen, gaat het zeil van de baan en mogen wij voor de kar met Blue Legend. Het optoeren van de motor gaat voorspoedig en zonder al te grote problemen komt de combinatie op gang. Bram weet de sleepwagen zonder al te veel moeite aan de andere kant van de baan neer te zetten en is een full-pull het resultaat. Het uitlaatsysteem lijkt zich goed houden.
In de pull-off gaat de afstelling van de sleepwagen zwaarder. Veel teams zullen de eindstreep niet halen. Onze Blue Legend weet een afstand van 82,70m meter te overbruggen. Een 12e plaats voor Blue Legend in Rijsbergen.
Uiteindelijk gaan 4 teams een finale rijden. De verschillen zijn klein vanavond met 8 meter verschil tussen nummer 1 en 4. De 50 punten zijn deze ronde voor de Hulk. Positie 2 is verrassend genoeg voor Iveco Schouten met nog geen 20cm afstand achter de Hulk. Op geruime afstand volgen nummer 3; Madmen en 4; Ruttchen.
De veranderingen aan het uitlaatsysteem van Blue Legend pakken positief uit en we zijn dan ook tevreden met het resultaat. Een volgende stap zal het inlaatcircuit, inclusief intercooler, gaan worden. Dit gedeelte gaat komende week de nodige aandacht vragen.
Volgende wedstrijd op het programma is Cromvoirt op zaterdagavond 9 juli.
Kwalificatie
Finale
Compilatie van de vrienden van het Scania Pulling kanaal