Het 2e deel uit het “Blue legend on tour weekend” start zaterdagmorgen in Biddinghuizen bij de Dutch towshow bergersmeeting. Onze Blue Legend staat hier op de stand van meewerkend sponsor de Groot-techniek fabrikant van bergingvoertuigen. Als promotie voertuig voor o.a. Cab-in.nl truckinterieurs hangt de Blue Legend, met het Tow-go systeem van VDL Weweler parts, achter de prachtige nieuwe Scania van Bram van Tuyl. Beide trucks zijn uitgevoerd met een interieur van Cab-in.nl. en worden met begerenswaardige blikken bekeken. Het is altijd leuk om op deze manier iets terug te doen voor je sponsoren.
Omstreeks 16.00uur vetrekken we naar Renswoude voor de 2e puntenwedstrijd van dit weekend. Bij aankomst wordt al vermeldt dat er op tijd gestart wordt met de wedstrijd en men ernaar wil streven omstreeks 20.00uur klaar te zijn. Ruim voor de tijd wordt gestart met de wedstrijd, sommige deelnemers zijn zelfs nog niet gearriveerd. Door het verschuiven van posities in de startlijst gaat om 17.45uur de wedstrijd dan ook van start met 14 deelnemers. Er ligt een prachtige baan klaar voor de pullers. Als 11e gaan we voor de sleepwagen, met een dikke snelheid gaat het naar de 100meter, misschien zelfs wel iets te snel?? Maar ja, wat wil je als het hele veld al een full-pull heeft weten te halen binnen de kwalificatierun, de remmende werking van de sleepwagen zal toch pas aan het einde van de run merkbaar worden. Een sleepwagen erachter of niet de bult komt wel heel rap dichterbij, zelfs zo dicht bij dat we wachten op de klap en dat we niet bij de bult staan maar zelfs erin. Als klap op de vuurpijl krijgen we nog even een trap na van de sleepwagen, die behoefte heeft om nog even achter op de Blue Legend te klimmen.
Na een moment van verbazing volgt een moment van bezinning waarna het komt tot een hilarische ontlading van onze Bram; hij doet de deur open…, kijkt naar buiten en roept met 2 handen in de lucht “ik sta in de bult, ik sta in de bult”.
Na een snelle analyse blijkt de ballastbak van de sleepwagen niet gewerkt te hebben. Normaliter zal de ballastbak gedurende de run mee naar voren bewegen, echter gedurende onze run is de ballastbak in de achterste stand gebleven. De sleepwagen machinist merkt halverwege de baan pas dat er iets mis gaat en zet de rode lamp op de sleepwagen aan. De eindvlagger aan het einde van de baan ziet de rode lamp niet of misschien te laat en blijft de groene vlag zwaaien, pas bij de 90 of 95meter komt de rode vlag. De combinatie heeft inmiddels zo’n snelheid dat de uitloop in combinatie met het remvermogen niet voldoende is om de combinatie stil te zetten, de onvermijdelijke klap blijft dan ook niet uit en de rest is geschiedenis.
Nou heeft Bram een keer geroepen van: “we parkeren ‘m een keer in den bult”, maar dat het nu ook echt een keer gebeurt is het toch wel even schrikken. Alle gekheid op een stokje, dit zijn serieuze gebeurtenissen waarbij de veiligheid van de sport in het geding is. Nu loopt het goed af met wat materiële schade, maar dit soort acties heeft binnen de pulling sport al een keer een leven gekost van een rijder. Laten we ons realiseren dat we met één van de krachtigste takken van de motorsport bezig zijn, met alle bijbehorende gevaren en risico’s. Dit soort gebeurtenissen moeten we serieus nemen en met elkaar bespreken en niet je schouders ophalen en weglopen of dat er niets aan de hand is. Dat er dan ook op emotionele wijze gereageerd wordt is het ontladen van een opgebouwde spanning. Op dit soort momenten denkt iedereen te weten wat er aan de hand is, zonder het hele verhaal te kennen. De meeste mensen kun je dat ook niet kwalijk nemen omdat men de kennis en kunde hiervoor niet bezit. Bepaalde beweringen en uitspraken zijn vaak wat kort door de bocht, helaas komen ze soms vanuit een richting waar je juist deze uitspraken niet van verwacht! Samengevat: laten we goed kijken wat hier fout gegaan is en laten we vooral elkaar op zaken aanspreken die verbetert kunnen worden om dit nooit meer te laten gebeuren.
De kwalificatie van de Blue legend is dus ongeldig en zal over gedaan moeten worden. In de herkwalificatie rijden we zonder problemen een full-pull. Ook nu weer komen we dicht in de buurt van de heuvel maar we staan nu wel op tijd stil. Op 2 uitvallers na gaan 12 teams door naar de pull-off. Met een verzwaarde sleepwagen weten nog 5 deelnemers een full-pull te rijden. Een finale met 5 deelnemers is een feit.
De finale gaat van start met de Hulk en met 2 vingers in de neus rijden ze een full-pull. De wedstrijdleiding besluit na overleg wegens tijdgebrek de sleepwagen toch nog iets zwaarder af te stellen. De Hulk moet dus de finale run opnieuw doen. De Blue legend maakt een prachtige run. Net als in de pull-off trekt hij bij het wegrijden de kop omhoog om daarna met de 2 voorwielen aan de grond zijn weg te vervolgen om aan het einde van de run weer met beide voorwielen in de lucht een afstand neer te zetten van 65,99m. Deze afstand is vanavond genoeg voor een 3e plaats.
De uitslag van de avond:
- De Hulk
- De manne van janne 3
- Blue legend
Volgende halte is Soest op vrijdag 23 juni.