zondag , 9 augustus 2020
Home / 2015 / Oss 2015

Oss 2015

Het was even de vraag…. ? maar Rockinghorse Junior en Senior hebben op de valreep beide kunnen rijden op zaterdagavond in Oss.

Zoals jullie weten schitterde Rockinghorse junior door zijn afwezigheid op de thuiswedstrijd in Nederhemert. We hadden dit graag anders gezien, maar door omstandigheden mocht het niet zo zijn; helaas! In de aanloop naar Nederhemert zijn we met man en macht bezig geweest om het motorblok van de junior te voorzien van 8 nieuwe versterkte, zogenaamde “hufterproof” drijfstangen. Door tegenslag en pech konden we de motor niet gestart krijgen, dit bleek later te komen door een kromme klep en kapotte klepzitting. Deze kop hebben afgelopen week weer met de nodige moeite kunnen herstellen.

De donderdagavond voor Oss toch maar weer eens proberen te starten. Het starten gaat nu gelukkig probleemloos! Na een eerste controle hebben we de motor maar warm laten lopen. Vervolgens de hele handel maar eens een keer optoeren, ook dat lijkt goed te gaan!

Alle onderdelen blijven binnen en op wat lekkage na loopt hij niet slecht. Nu maar eens een proefstart maken, ook dat lijkt goed te gaan. Maar zodra we het gas los laten zien we weer een pluim witte rook, óóóh nee hè, niet weer!? De moed zinkt ons op dat moment in de schoenen en een rampscenario trekt door onze gedachte. Eerst maar eens een bak koffie! Of twee.

Na de koffie heeft onze Jarno weer moed verzameld en zich toch weer gestort op het nalopen van essentiële zaken zoals het brandstofsysteem, de brandstofpomp en oliedruk. Alle zaken lijken goed, totdat we bij de verstuivers aankomen en hier zit hem de pijn. Het blijkt dat een verstuiver beschadigd is en dat andere last hebben van vuil waardoor één en ander niet lekker loopt. Besloten wordt om alle verstuivers maar weer te demonteren om te inspecteren en te reinigen. Het zal tijdtechnisch weer krap worden om zaterdag aan de start in Oss te verschijnen.

Aan de late kant rijden we zaterdag middag naar Oss, gelukkig met 2 auto’s maar er moest nog aardig doorgewerkt om dit te bereiken. Omstreeks de klok van 18.00uur arriveren we in Oss. We zijn laat, maar wel met 2 auto’s. Beide auto’s worden snel gelost door het team en voorzien van koelwater.

Oss zit dit jaar weer in het wedstrijdprogramma nadat het vorig jaar door omstandigheden was afgelast. Met 15 deelnemers en de Belgische sleepwagen The Black Fury gaan we van start om 18.00uur. Na een paar runs is het over en uit met de sleepwagen. Als gevolg van een gebroken ketting moet The Black Fury naar het Parc Fermé voor reparatie. De wedstrijd wordt tot nader order gestaakt. Met ondersteuning van diverse teams wordt de ketting van de sleepwagen hersteld. Omdat het herstel de nodige tijd in beslag lijkt te gaan nemen wordt besloten om een 2e sleepwagen in te zetten waarmee de kwalificatie wordt hervat.

The Black Fury Junior wordt ingezet bij het geweld van de supersport, als dat maar goed gaat? De eerste die voor deze sleepwagen gaat is de White Champ. De Daf maakt een nette run en verder vallen geen bijzonderheden op. Vervolgens gaat Rockinghorse Junior voor de sleepwagen. Dit wordt de eerste rit met de nieuwe drijfstangen in het vooronder van de Junior.

Dat gaat spannend worden, alle onderdelen moeten op zijn plaats zitten want nu komt het erop aan. Arjan kiest een defensief verzet om eerst maar eens voorzichtig te proberen. Het wegrijden van de combinatie gaat behoedzaam en alles lijkt goed te gaan. Halverwege de baan begint de weerstand van de sleepwagen toe te nemen. Tegelijkertijd begint de sleepwagen te wippen op de sleepvoet en komt met de achterwielen van de grond waardoor deze blokkeren. Op het moment dat de wielen de grond raken veroorzaakt dit een schok in de aandrijflijn van de sleepwagen. Hierdoor wordt het krachtenspel op de sleepwagen zo groot dat van alles mis gaat. Olielekkage, een kromme cardanas en zelfs het naar voor schieten van de ballastbak is het resultaat. Deze sleepwagen is niet opgewassen tegen het geweld, met forse mechanische schade als gevolg.

Sleepwagen nummer 2 is vakkundig gesloopt door Rockinghorse Junior en wel zodanig dat het vanavond niet meer te herstellen is. Nadat de wedstrijd weer enige tijd gestaakt is komt de The Black Fury weer op de baan. De ketting is gerepareerd en een hernieuwde poging wordt ondernomen. Na een paar geslaagde trekpogingen komt de Hulk voor de sleepwagen en wederom treed er een defect op. Gelukkig heeft de wedstrijdleiding contact gehad met de Hyproslee van Basrijs die vandaag ingezet is bij Tractorpulling-Hoogblokland. De team van Basrijs is bereid gevonden om met de Hyproslee direct vanuit Hoogblokland door te rijden naar Oss. Op een heroïsche wijze komt het team van Basrijs het wedstrijdterrein opgereden en wordt de Hyproslee midden op de baan gelost. De wedstrijd gaat vanaf nu verder met de Hyproslee. De pull-off wordt verreden waarbij zowel Rockinghorse junior als senior een Full-pull op het scorebord weten te rijden.

Met 8 teams gaan we naar de finale waarvan slechts 7 teams echt zullen rijden. Team Vaku-puller kampt met mechanische problemen en zullen niet meer rijden in de finale. Als eerste gaat de Madmen van start in de finale en al springend komt men tot 86,97m. Volgende deelnemer is onze Rockinghorse Junior. Met 88.07m weet Arjan bijna 2m verder dan de MAN te komen, hoppa….!!

Vervolgens gaat Ruttchen met de V10 die 87,55m weten te noteren.

Next run => de Manne van Janne 2 met 99,17m, net geen Full-pull helaas.

Bram zet de Rockinghorse Senior aan de start op rechts en dirigeert daarmee de sleepwagen naar de linker kant van de baan. Bram gaat er eens goed voor zitten en geeft Rockinghorse Senior flink de sporen. Met een dikke vlam op de uitlaat en een roodgloeiend uitlaatspruitstuk komt hij 98,78m ver. Rest nog de Iveco met 88,63m en als laatste de Hulk met een Full-pull die hiermee de avond als winnaar afsluiten.

Een 3e plaats voor Rockinghorse Senior en een 5e plaats voor Rockinghorse Junior, een perfecte afsluiting van deze toch enerverende avond in Oss.

Natuurlijk zijn we dik tevreden met het resultaat en nog blijer vanwege het feit dat we nu eens een keer geen schade hebben aan de motor van Junior. Een periode die we als team graag achter ons laten als we terugkijken op de vele uren sleutelen en je het gevoel hebt dat je één stap vooruit gaat het twee achteruit. Positief blijven, doorzettingsvermogen en geloven in het einddoel waar je naartoe wil; hebben bijgedragen aan het succes van vanavond. En doorrrrr!!!

Een druk weekend voor de boeg; met op vrijdagavond 19 juni Powerweekend in Made en zaterdagavond 21juni Renswoude.

 

Kwalificatie Sr.

Pull Off Sr.

Finale Sr.

Over Peter Meinster

Kijk ook op

Montfoort 2017

Na het trieste resultaat in Werkhoven door problemen met de aandrijflijn hebben we de afgelopen …