Na weer een lange winter van bouwen en verbouwen was het zaterdagmorgen tijd om voor de eerste keer de auto voor de sleepwagen te zetten op de testdag in Nederhemert.
Omdat we dit jaar(2018) graag binnen de NTTO-competitie willen rijden moesten we keuzes maken. Het toelaatbare maximale gewicht van het voertuig bij VTN was 9,5ton in 2017(9 ton in 2018) en bij de NTTO is dat 8,5ton. Om met de supersport-klasse van de NTTO mee te kunnen doen moet de auto dus lichter gemaakt worden. Vaak sta je dan ook voor de keuze; rommelen we nog een tijdje verder of pakken we het grondig aan. Wil je dit soort technische problemen oplossen dan zijn soms ingrijpende maatregelen nodig. Uiteindelijk dan toch maar gekozen voor de laatste optie en de slijptol erin gezet. Een grote verbouwing deze winter om de balans van het voertuig in orde te krijgen. Als je dan toch bezig bent gaat er vaak veel meer veranderd worden, even dit, even dat, en voor je het weet is alles wat achter de cabine zit los geweest of veranderd.
We wilden graag de eerste keer aanhaken bij de European Superpull in de Ahoy. Echter was de auto nog niet zover om hier met een goed gevoel aan deel te nemen. Op dat moment waren nog zoveel zaken niet af dat het een onmogelijke opgave was om hier deel te nemen.
Zoals altijd is alles maar net op tijd (of net te laat) klaar. Dus ook voor de testdag in Nederhemert is alles maar net op tijd klaar. Nadat de auto op zaterdagmorgen gewassen en schoongemaakt is gaat het rond de klok van 11.00 uur richting Nederhemert. Het weer is uitstekend om wat testen te doen en er is dan ook voldoende animo van deelnemers en publiek. Veel teams zijn weer druk bezig geweest deze winter en bijna allemaal heeft men vooruitgang geboekt.
Ook wij gaan het proberen voor de Hyproslee. De eerste run lijkt redelijk goed te lopen, de auto komt lekker uit de startblokken en gaat in een rap tempo naar de finish. Op het eerste gezicht redelijk probleemloos en nagenoeg zonder kleerscheuren na de verbouwingswerkzaamheden rijden we terug naar het Parc Fermé. Na een controlebeurt blijkt het flexibele stuk aan de uitlaat losgelopen te zijn maar lijkt er verder niets bijzonders aan de hand. Besloten wordt om nog maar een poging te doen.
De tweede trekpoging gaat minder florissant aflopen. In eerste instantie lijkt de 2e run goed van start te gaan. Echter bij 50 meter valt het vermogen weg en komt er eerste grijze rook uit de linkse schoorsteen daarna gevolgd door witte rook. Witte rook is normaliter een nieuwe paus, maar bij een truckpuller is het vaak toch een turboprobleem. Zo ook bij ons. Nadat de cabine voorover gekanteld is stellen onze monteurs Matthijs en Pieter snel vast dat er toch wel erg veel spelling op de turbine van de linkse turbo zit. Een duidelijk signaal dat we de auto op moeten laden en terug naar de thuishaven moeten gaan. Onderweg naar huis besloten om in de garage snel even de linkse turbo uit elkaar te trekken. Het blijkt mee te vallen, maar kapot is hij zeker! Weer genoeg te doen deze week om op vrijdagavond 13-4-2018 in Herwijnen te kunnen starten.