Zaterdag 16 juli was Merksplas (België) aan de beurt om voor het VTN 9,5ton klassement een wedstrijd te organiseren. Op het programma staan vanavond alleen de Supersport trucks. Voor Merksplas alweer de 22ste keer in de geschiedenis dat men een Truck en Tractorpulling evenement organiseert.
Zestien deelnemers staan klaar om met elkaar te gaan strijden. Rond 19.00 uur gaat de eerste deelnemer van start. De sleepwagen voor vanavond is de vertrouwde Basrijs Hyproslee.
De avond gaat van start met de Mercedes van team Ruttchen Powerrr. De Mercedes gaat goed weg, en maakt zonder veel moeite een Full Pull. De wedstrijdleiding en sleepwagen bemanning besluiten dat de Hyproslee zo afgesteld blijft staan. Na Hulkje weet ook onze BlueLegend zich zonder problemen te kwalificeren.
Er zit een stijgende lijn in de prestaties van de BlueLegend en dat is precies wat we voor ogen hebben, steeds een klein stapje verder en bij elke verandering analyseren wat wel en niet werkt. Ook voor de truckpullingsport geldt: Het verschil zit hem in de details!.
Dertien teams weten zich de eerste keer te kwalificeren. Twee teams hebben een herkansing nodig en De Hulk is klaar voor vanavond; zij vallen uit. Na controle van de Volvo door de VTN teamleden bleek er een scheurtje in de verstuiver te zitten. Ook de Volvo van Just for Fun zien we deze avond niet meer terug op de baan. De Volvo loopt verschrikkelijk onregelmatig, waarschijnlijk het gevolg van de brandstofpomp die van tijd af blijkt te zijn.
Met veertien deelnemers gaan we de Pull Off rijden, Ruttchen Powrrr mocht als eerste aanhaken. De Mercedes weet een Full Pull te rijden maar de auto trekt zijn kop zo ver omhoog dat bij het neerkomen van de auto het één en ander beschadigd raakt. De vraag is nu of ze de schade nog kunnen herstellen en zij weer mee kunnen doen in de finale. Na Hulkje zijn wij de volgende die mogen aanhaken aan de Hyproslee. Voordat we weer aanhaken passen we de balans van de BlueLegend nog even aan door het gewicht te verplaatsen. Ook de BlueLegend gaat met de kop in de lucht 100meter voorbij. Gelukkig is de landing van onze Scania iets minder dramatisch dan die van Ruttchen. In totaal gaan tien trucks in de Finale strijden!
De afstelling van de sleepwagen wordt aangepast en er wordt in de finale gekozen voor een floating finish op 115 meter. Gelukkig hebben de mannen van Ruttchen de schade kunnen herstellen en staat de Mercedes weer klaar om van start te gaan. Als eerste van de tien deelnemers mogen zij de finale gaan rijden. De Hyproslee wordt geparkeerd op 95,74 meter door de grote grijze. Hulkje komt niet verder dan 88,51 meter. Vervolgens mogen wij aanhaken met de BlueLegend en laten we een keurige afstand van 90,98 meter noteren. Deze avond zorgde voor spectaculaire beelden van steigerende trucks! De Manne van Janne 2 weet de BlueLegend met iets meer dan een meter voorbij te rijden en noteren een afstand van 92,14 meter. Mad Men weet de Hyproslee op een afstand van 103,28 meter te zetten. Een super prestatie maar er moesten nog wel vijf deelnemers rijden! Iveco Schouten moest bij 92,74 meter de strijd opgeven dit is wel 60 centimeter verder dan De Manne van Janne 2 en dat betekende dat ze de derde plek te pakken hadden.
De uitslag van Merksplas 2016: 1e Mad Men – 2e Ruttchen Powerrr – 3e Iveco Schouten
Met een 5e plaats voor ons zijn we dik tevreden vanavond, maar we gaan door met afstellen want er is nog meer te halen uit onze Scania, of zoals één van onze teamleden uitsprak: “The Force Awakens”
De volgende competitie wedstrijd is op vrijdag 5 augustus in Odijk.
Kwalificatie
Pull Off
Finale
Compilatie van de vrienden van het Scania Pulling kanaal