zondag , 9 augustus 2020
Home / 2015 / Merksplas 2015

Merksplas 2015

Afgelopen zaterdag 18 juli 2015, terug van een jaartje weggeweest uit de VTN-competitie 9,5 ton Supersport, een spannende hete avond in het Belgische Merksplas. Zo kunnen we de wedstrijd in het kort omschrijven.

Omstreeks 16.00 uur vertrekt het hele Rockinghorse span richting België. Chauffeur van dienst op de BvT combinatie is onze eigen webmaster John van Tuijl. Rond de klok van half zes arriveren we in Merksplas. Ruim op tijd worden de auto’s gelost en voorzien van de broodnodige vloeistoffen.

Rockinghorse junior moet als 2e rijden vanavond. De proeftrek is voor de Moaskanttrekkers, met hangen en wurgen weten de mannen met de Volvo er niet meer dan 99,37 meter uit te persen. Voor de wedstrijdleiding en de sleepwagen een signaal om de Hyproslee een maatje lichter te zetten. Vervolgens is het de beurt aan Rockinghorse Junior. Met zeer veel wielspin en geen grip komt Junior nauwelijks van zijn plaats, bij 30 meter volgt Arjan dan ook zijn gevoel en gaat van het gas af. Later blijkt dat er iets mis ging met de afstelling van de sleepwagen. Gelukkig krijgen beide trucks de kans om het over te doen. Na de succesvolle runs met MvJ3 en WhiteChamp gaat de sleepwagen nog een stukje lichter. Met deze instelling weten alle teams een Full-pull te rijden. Onze Rockinghorse Senior weet weer eens op een spectaculaire wijze de kwalificatie te rijden. Bij de start komt de combinatie sleepwagen/Rockinghorse in cadans en komt niet meer tot rust, sterker nog het dansen wordt alleen maar erger! Op de bekende Rockinghorse waardige wijze gaat de combinatie over de streep. Achteraf horen we van de bemanning op de Senior dat ze aardig door elkaar geschud werden en dat de veiligheidsgordels weer hun diensten bewezen hebben. Alle teams weten de kwalificatie te halen, alleen Ruttchen Power moet als gevolg van toerenoverschrijding de run nog een keer overdoen.

In de pull-off weten 13 van de 16 teams een full-pull te halen. Ook beide Rockinghorses weten een plaatsje in de finale te realiseren waarbij Rockinghorse Senior wederom een prachtige run maakt. Bij het uit de startblokken komen gooit de Senior zijn kop in de lucht; om dit vervolgens bij de 90meter nog eens dunnetje over te doen. Voor het publiek natuurlijk een prachtig effect maar voor het team een signaal om de balans in de auto even kritisch te bekijken. De afvallers in deze ronde zijn de WhiteChamp, Veldhuizen en de BlackWidow.

In de finale begint de grote afvalrace. Rockinghorse junior mag weer als 2e starten. Voortvarend komt junior uit de startblokken en gezien de snelheid moet er zo op het eerste gezicht een Full-pull te maken zijn. Bij de 75 meter gaat de snelheid er enigszins uit en komt Junior met zijn voorwielen los van de grond. Je zou haast zeggen; niks aan de hand dit gaat toch nog richting de 100 meter, maar bij 87 meter duikt de voorkant van de Scania omlaag en gaat zonder richting aan te geven rechtsaf! De Scania komt zo abrupt tot stilstand dat je zegt; hier gaat iets niet goed!. Het is over en uit met junior voor vandaag! Omdat junior geen kant meer uit wil kunnen we gelijk de conclusie trekken dat er iets in de achteras aan puin ligt. Als een stuk aangeschoten wild wordt Junior van de baan weggesleept met behulp van een kraan. Helaas weer huiswerk komende twee weken, gelukkig is er volgende week geen wedstrijd en hebben we dus wat tijd. Benieuwd wat we tegen gaan komen als de as open gaat; een steekas, naafreductie of een compleet differentieel; de tijd zal het uitwijzen binnenkort. Voor Rockinghorse Senior zijn de resultaten vanavond ook ietwat teleurstellend, alhoewel die gelukkig ongeschonden uit de strijdt komt zonder mechanische schade.

Er is deze avond voornamelijk door het midden van de baan gereden dus is het de vraag: wat gaan we doen?. Bij de aanvang van de run wordt besloten om over de linkerkant van de baan te gaan, aangezien er in het midden van de baan al aardige gaten gereden zijn. Vanaf de start moet Senior echter gecorrigeerd worden naar rechts. Op zich geen probleem totdat de voorwielen los komen. Op dat moment is er geen houden meer aan en gaat Senior naar links. Om de auto binnen de baan te houden breekt Bram de poging af en gaat het gas dicht. Uiteindelijk zijn we 83,34 meter ver gekomen, weliswaar binnen de baan maar met een 11e plaats toch lichtelijk teleurgesteld. Ook een spannende run voor de DAF van TB die wel zo hard over de baan gaat in de finale dat er welhaast iets niet goed moet gaan met de sleepwagen. Voordat het uiteindelijk echt uit de hand loop, komt de noodstop in werking waardoor de combinatie veilig tot stilstand komt. De run van TB mag overgedaan worden, omdat het hier een gebrek aan de sleepwagen betreft.

In de superfinale gaan 3 teams de strijd met elkaar aan. Als eerste haakt de Hulk aan, die na een 20 meter al met de voorwielen los komt van de grond. De Volvo trekt zo sterk naar rechts dat hij bijna naast de baan terecht komt, net als Rockinghorse Senior. De eerste afstand in de finale is gezet met 57,76 meter. Vervolgens haakt Iveco Schouten aan voor de superfinale. De Iveco is in zijn element vanavond en gaat een krappe 10 meter over de afstand van de Hulk met 66,96 meter. De sleepwagen staat zo zwaar dat je de conclusie kunt trekken dat er geen full-pull meer in zit vanavond. Als laatste is de blauwe MAN aan de beurt die met 70,64 meter de overwinning binnenharkt in Merksplas. Later blijkt dat de Hulk een toerenoverschrijding heeft gehad met diskwalificatie tot gevolg. Voor de uitslag van de wedstrijd heeft dit echter geen gevolgen, aangezien de Hulk toch de kortste afstand heeft gereden in de superfinale.

Uitslag Merksplas: 1. MadMen, 2. Iveco Schouten en 3. De Hulk.

Voor Rockinghorse Junior is een 7e plaats genoteerd en voor de Senior een 11e plaats. Helaas voor ons schuiven we met Rockinghorse Senior van een 5e naar een 6e plaats in het algemeen klassement.

Over 2 weken de volgende wedstrijd op vrijdagavond 31 juli in Odijk. Tot dan!

 

Compilatie Merksplas 2015 van het ScaniaPulling kanaal

Kwalificatie Senior

Pull-off Senior

Finale Senior

 

Over Peter Meinster

Kijk ook op

Zele (B) 2017

Een doordeweeks uitstapje in Zele België bij de NTTO als bijschrijver in het 8,5 tons …