Het “Blue Legend on tour weekend” gaat van start met Made’s powerweekend; één van de grotere truck- en tractorpulling evenementen in Nederland. Voornamelijk op de zaterdag komen bijna alle klassementen van de NTTO zo ongeveer voorbij.
Op de vrijdagavond is er ruimte voor de lokale klassementen en natuurlijk voor de VTN 9,5 ton supersport trucks. De banen in Made zijn van een uitmuntende kwaliteit, mede geholpen natuurlijk door de eisen die door de NTTO worden opgelegd in combinatie met de vaardigheden van de Baancommissie. Het moet dus wel haast mogelijk zijn om er met de Blue Legend wat grip te kunnen krijgen op de baan.
Omstreeks 19.00 uur begint de wedstrijd op het Powerweekend in Made. De afstelling van de Hyproslee is gelijk al van een dusdanig kaliber dat het waarschijnlijk vanavond tot twee of drie keer rijden beperkt zal blijven. Streven van de organisatie is om rond de klok van 22.00 uur klaar te zijn met de wedstrijd.
De eerste ronde gaat van start met Verspui die even serieus aan de bak kan om de Hyproslee over de streep te zetten. Ook de Blue Legend moet er aardig aan trekken om de kar over de streep te trekken. Gaandeweg de run komt er veel rook vrij op plaatsen waar dat niet de bedoeling is, maar na een korte inspectie blijkt alleen de uitlaatklem van de rechtse uitlaat los gekomen te zijn van het flexibele stuk.
Van de 19 gestarte deelnemers vallen er 3 af, te weten Dreamcatcher Iveco, Blue Fire met de Scania en Murphy’s Law met de Peterbilt.
Zestien deelnemers gaan de pull-off uitvechten. Aan Verspui de taak om met de nieuwe afstelling en omstandigheden een afstand te gaan maken. De Daf zet de sleepwagen neer op 77,84 meter, dit gaat een slagveld worden. De ene na de andere deelnemer gaat nog voor de 100 meter lijn stil.
De Blue Legend weet 92,11 meter ver te geraken en gaat bij deze afstand compleet uit. Dit was te verwachten, want bij het wegrijden van de combinatie zakt het toerental van de motor al diep weg en komt er niet meer bovenop. Voordeel van de Hyproslee is dat hij heel licht wegrijdt, maar zodra de sleepvoet de grond raakt krijg je te maken met het ingestelde gewicht van de kar. Voor onze blauwe dus genoeg om in te kakken en er niet meer bovenop te komen. Waarschijnlijk hadden we een tandje terug moeten schakelen, maar niet geschoten is ook mis, toch??
Uiteindelijk weten maar drie deelnemers een full-pull te halen.
Een elfde plaats voor de Blue Legend is toch teleurstellend, maar we weten nu wel wanneer de motor van onze blauwe vriend uit gaat.
Er volgt nog een finale met de Hulk, Iveco Schouten en Ruttchen Power. Bovengenoemde teams worden in Made dan ook 1,2 en 3.
Later op de avond hebben onze monteurs nog een inspectierondje aan de auto gedaan, want morgen moeten we acte de presance geven bij de Bergersmeeting “Dutch Towshow” en daarna ’s avonds nog eens een puntenwedstrijd rijden in Renswoude.
Een dikke 10 voor alle teamleden om dit `Blue legend on tour weekend` mogelijk te kunnen maken.
Kwalificatie
Pull Off