zondag , 8 december 2019
Home / 2018 / Loerbeek 2018
foto: Eva Donkersloot @ Loerbeek 2018

Loerbeek 2018

Het pullingseizoen is nog maar 2 maanden oud en de problemen blijven maar aanhouden. Waar het op lijkt is dat de gifbeker nog lang niet leeg is, maar er is licht aan de horizon. Overigens is het simpel:

“de weg naar succes gaat niet alleen omhoog”.

Voor de 2e wedstrijd op rij reden we in Achterberg er weer een koppakking uit. In de afgelopen week maar alle koppen eraf gehaald en de pakkingen vervangen voor een alternatief type. Weer een paar avonden werk voor de monteurs. Erg inspirerend en motiverend is het allemaal niet, leerzaam; dat dan weer wel.
“Succesvolle mensen maken fouten, maar ze stoppen niet.”
De laatste weken hebben we met veel problemen te maken gekregen. Een aantal zaken zijn de revue gepasseerd zoals: turbo’s, uitlaatspruitstukken en pakkingen. We kunnen diverse bedrijven en mensen niet genoeg bedanken voor hun inzet en bijdrage. Een sponsor die we dan ook niet onbenoemd willen laten is Van der Zalm Metaalindustrie B.V. Zij stonden ons bij met materialen en mensen op het moment dat het er echt op aan kwam. Directie en medewerkers van www.vanderzalmbv.nl , bedankt voor jullie inzet.
“Lege portemonnees houden niemand tegen; alleen lege hoofden en lege harten kunnen dat.”
Het wordt dus tijd dat we eens een keer een wedstrijd kunnen rijden zonder dat we een hele week nodig hebben om de auto weer op orde te krijgen. Eén ding hebben we de laatste weken wel geleerd:

“Als je niet de juiste vragen stelt, krijg je nooit de juiste antwoorden”

Zaterdagmiddag gaat het richting Loerbeek. Met 12 auto’s in het klassement op dit NTTO-evenement zal deze klasse lekker vlot gereden worden. Omdat we bijna als laatste rijden kunnen we even goed kijken naar de andere deelnemers. De meeste deelnemers weten geen 110m te rijden, dus geen full-pull en geen deelname aan de finale. Bijna als laatste gaat de Blue legend gaat voor de kar. De meeste teamleden staan toch wat gespannen te wachten hoe de blauwe uit de strijd gaat komen. Er zijn zelfs een paar heren binnen het team die met de tenen gekromd in de schoenen bijna niet durven kijken. Gelukkig is Bram niet bang uitgevallen en geeft gewoon gas. Nog even overleg wat de tactiek is om de Keep Moving sleepwagen aan de andere kant te brengen op de toch wel mooie kleibaan. De groene vlag wordt getoond en dan gaat het gas erop. Geleidelijk komt de machine op toeren. Bram heeft een aantal hulpmiddelen op de auto om het moment van wegrijden te bepalen, toerental en temperatuur zijn zomaar 2 van de grootheden waarmee je de machine kunt volgen. Als je buiten staat weet je niet wat je overkomt, man…man…man… wat klapt die V8-motor. Op dit niveau van de sport begin je niks meer als je niet meet en je inzichtelijk krijgt wat daar in het vooronder gebeurt. Een uitspraak van één van onze teamleden zult u ongetwijfeld wel eens gehoord hebben.

“Meten is Weten, maar als je niet weet wat je meet; weet je nog geen REET!

De Blue legend komt lekker uit de startblokken. In een verzet, waar je aan twijfelt of hij wel aan het eind gaat komen, weet hij weliswaar met een heleboel rook op plaatsen waar het eigenlijk niet vandaan mag komen wel over de 110m te rijden. Halverwege begint de combinatie in cadans te komen door wat gaten in de baan. De run is weliswaar onstuimig maar naar het einde gaat hij, zegt Bram. En hoppa…. in de pocket die kwalificatie!
Vervolgens gaat het snel richting het Parc Ferme, want er zal hier en daar wel iets opnieuw vastgezet moeten worden afgaande op de rook rondom de auto.
Met een finale van 4 auto’s is er dan ook weinig tijd om de zaken te herstellen. Niet lullen maar poetsen; en zonder te veel woorden gooien Pieter en Matthijs de hut van die blauwe voorover. Met de snelheid van een formule 1 pitstop waar onze Max jaloers op kan zijn worden de flexibele stukken van de in- en uitlaten weer op hun plaats gedwongen met enig gepast geweld en klaar is Kees!
De wedstrijd gaat verder in een gestaag tempo zoals we gewend zijn bij de NTTO. In de finale rijden Rhino-rocket en Van Vlastuin Agro een full-pull, dus over de 110m, daarbij dient opgemerkt te worden dat Rhino rocket kapot loopt aan het einde. De Volvo FH16 Harskamp trekt de kar op 102,74m. Je zou dus zeggen dat er een superfinale gereden zou moeten worden. Achteraf blijkt dat de 2e run met een floating finish gereden is. Een beetje apart, omdat we niet geïnformeerd zijn dat de wedstrijdleiding deze beslissing genomen heeft. Voor ons maakt het echter niet zo heel veel uit omdat wij toch geen full-pull gehaald hebben met 99,16m. Met een vierde plaats en wat huiswerk gaan we voldaan terug naar de thuisbasis in Brakel.
Volgende week 1 juni gaan we naar Nederhemert om deel te nemen bij de VTN supersport. We zullen er alles aan doen om op deze avond aanwezig te zijn voor onze lokale supporters en sponsoren. Nederhemert is al jaren de thuiswedstrijd voor diverse teams uit de Bommelerwaard en het Land van Heusden en Altena.

Over Peter Meinster

Kijk ook op

Nederhemert testdag 2018

Na weer een lange winter van bouwen en verbouwen was het zaterdagmorgen tijd om voor …