Een moeras; zo kun je de omstandigheden afgelopen week in Leende als beste omschrijven.
De puntenwedstrijd op de zandbaan van Leende is letterlijk in het water gevallen.
Het regenwater van de voorafgaande week heeft duidelijk zijn sporen nagelaten op de baan.
In de aanloop naar de wedstrijd werden al de nodige vraagtekens opgeroepen, ook bij team Rockinghorse. Over het algemeen kan een zandbaan redelijk veel water hebben, dus kun je een wedstrijd op een zandbaan relatief gezien vaak door laten gaan waar je bij een kleibaan allang klaar bent.
Arjan probeert in het Parc Ferme een indruk van de baangesteldheid te krijgen en ziet bij het lopen over de baan het water uit de baan onder zijn voeten omhoog komen, dit is een teken dat de bovenlaag verzadigd is. Dit voorspelt dan ook weinig goeds.
De omstandigheden waren echter zeer verraderlijk. Waar de hobbysport met de hyproslee nog een aardige wedstrijd kon rijden, werd het voor de Supersport trucks een ware lijdensweg.
De powerbreaker sleepwagen is over het algemeen al een zware kar om van zijn plaats te trekken, dus wordt hij op voorhand al zeer licht afgesteld. Na een viertal pogingen van onder andere de Moaskanttrekkers, die nauwelijks van de plaats af konden komen, is het vertrouwen al snel weg dat het vanavond nog iets gaat worden. Alle inspanningen van de organisatie ten spijt ondergaat de Scania MVJ2 met Martijn aan het roer een ware martelgang met de powerbreaker in zijn kielzog. Ook met “de Hulk” van onze VTN-vrienden lijkt het al niet veel beter te gaan, zij graven de truck tot aan de as in en lijkt het haast een onmogelijke opgave om hier een fatsoenlijke wedstrijd van te gaan maken. Op een bepaalt moment heeft zelfs de Powerbreaker sleepwagen hulp nodig om van zijn plaats terug te komen naar de startlijn.
Na beraadt door de teams en wedstrijdleiding wordt dan ook besloten om er een demo van te maken.
De teams mogen beslissen, zonder consequentie voor de punten telling, wat zij verder die avond gaan doen. Een aantal teams besluit om direct te vertrekken, je hebt tenslotte alleen wat te verliezen als je de boel kapot rijd. Hiervoor zal begrip opgebracht moeten worden door organisatie en het publiek. Dit had echter wat beter uitgecommuniceerd moeten worden richting het publiek, dat over het algemeen niet snapte wat er aan de hand was. Desondanks hebben diverse teams toch een aantal vermakelijke demo-runs getrokken voor het aanwezige publiek. Als Truckpulling organisatie zijn we dit fatsoenshalve wel een beetje verplicht aan eenieder die zich inzet om een wedstrijd mogelijk te maken. Als wel aan het publiek dat zich, ondanks de slechte omstandigheden, de Truckpulling sport toch niet in de steek laat.
Ook binnen team Rockinghorse wordt besloten dat Arjan niet gaat rijden met “de junior”. Er staat te veel op het spel om de aandrijflijn, motor en turbo’s zo op de proef te stellen.
Bram gaat wel rijden met “Senior”. Aan Senior zijn deze week wat wijzigingen aangebracht, dus willen we de demo gebruiken om die te testen. Na een drietal pogingen blijken de wijzigingen slecht uit te pakken en besluiten we, met de nodige informatie rijker, de Senior ook maar op te laden.
Volgende demowedstrijd vindt plaats op 17 mei in Denemarken!