De eerste wedstrijd voor de VTN-competitie is al enige jaren op het Boerùh rock festival in Herwijnen. Dit jaar hebben we echter het besluit genomen dat we met de Blue Legend deelnemen bij de NTTO-competitie en zijn we in Herwijnen als beschrijver aanwezig. In Herwijnen zijn we wel aangesloten om deel te nemen aan de wedstrijd, echter buiten mededinging voor competitiepunten in het VTN-klassement.
Met 20 deelnemers is het een vol programma vanavond voor de supersport VTN. Zoals gezegd rijden wij met de Blue Legend buiten de competitie mee en proberen we waar mogelijk wel aan te haken op de regionale VTN-wedstrijden. We gaan vanavond een aantal technische zaken uitproberen. De auto is dit jaar geheel anders van opzet geworden en aangezien je alleen de resultaten kunt testen voor de sleepwagen is dit natuurlijk de ultieme test om te kijken hoe de veranderingen uitpakken. De missie van vandaag is dus zoveel als mogelijk aan de weet komen en gevoel krijgen met de nieuwe opzet van de machine.
Bij aankomst blijkt de regen van afgelopen dagen geen goed gedaan te hebben aan de conditie van de bovenlaag. De baan is vet en het zal een opgave worden om contact met de baan te krijgen. Als 20e mogen we starten. Op een enkele deelnemer na weten de meeste de Hyproslee naar het einde te brengen. De machines met beperkt vermogen weten hier nog het beste uit de voeten te komen. De auto’s met veel vermogen rijden allemaal hoog in toeren en met veel wielspin. Zo ook gaat onze blauwe hoog in toeren en in de toerenbegrenzer, gepaard met veel wielspin naar het einde brullen.
Na de kwalificatierun worden in het rennerskwartier alle technische zaken die gedurende run gepasseerd zijn even nader bekeken. Nadat we de data uit de logger geanalyseerd hebben en de motor aan een inspectie onderworpen hebben besluiten we dat we nog een keer zullen aanhaken. Ongeacht wat het resultaat zal zijn is dit de tweede en laatste run voor vanavond.
De tweede run zal voor een hoop afvallers gaan zorgen op deze vette kleibaan. Alleen de Hulk, Red Madness en de Volvo van pullingteam d’n bliksum weten het contact met de baan te leggen en halen als enige een full-pull. Onze run eindigt bij 84,63m, goed voor een 13e plaats. Ook dit seizoen zal de grote uitdaging voor de Blue Legend weer liggen in het creëren van balans in de auto.
De eerste competitie wedstrijd voor de NTTO zal plaatsvinden op 5 mei in Oud-Gastel. Mogelijk gaan we nog op een demo wat testwerk doen als de techniek het toelaat. Wordt vervolgd!
Kijk ook op
Nederhemert testdag 2018
Na weer een lange winter van bouwen en verbouwen was het zaterdagmorgen tijd om voor …