Wat een miraculeuze eerste wedstrijd!………. Vriend en vijand staan versteld wat de Bluelegend deze avond neerzet.
Herwijnen is al sinds enige jaren de eerste puntenwedstrijd op de VTN truckpulling kalender. Voor de meeste teams is dit echter niet de eerste keer dat er gereden wordt in het nieuwe seizoen. Ook wij zijn met de Bluelegend inmiddels al een paar keer ON TOUR geweest. Zo zijn we al op visite geweest bij de indoorwedstrijd in Assen van de NTTO en waren we uitgenodigd bij de European Superpull in de Ahoy. Ook de proeftrek in Nederhemert konden we niet voorbij laten gaan.
Na alle aanpassingen aan de auto afgelopen winter is het maar de vraag hoe alles uit gaat pakken dit seizoen. Wil je verder komen in de truckpullingsport binnen het huidige deelnemersveld dan zul je toch aan de bak moeten om stappen voorwaarts te maken. Je kunt met een aantal knappe koppen van alles en nog wat verzinnen, maar de praktijk is vaak meedogenloos. Het punt is dat alle afzonderlijke delen perfect kunnen werken, maar op het moment dat alles samen moet gaan werken er geen mieter van terecht komt. Gelukkig doen we het spelletje al een aantal jaren en hebben we een netwerkje om ons heen waar een aantal mensen tussen zitten die het spelletje ook onder de knie hebben.
De week voor Herwijnen hebben we nog aardig door moeten werken om de auto na de proeftrek in Nederhemert technisch klaar te krijgen. Onze piloot Bram heeft een rondje Nederland gedaan om op donderdagavond alle spullen voor onze monteurs binnen te hebben. Maar alles voor de sport, want er gaat niks vanzelf. Op alle fronten werd weer druk gewerkt donderdagavond; diverse montagewerkzaamheden aan de inlaten, uitlaten, banden en intercoolerbuizen, verder de reclame bijwerken en ledschermen programmeren. Een prachtig samenwerken met een man of 8 om een auto, menigeen zal zeggen: ’één grote chaos”, maar niks is minder waar. Alles werkt in goede harmonie samen, als dit een voorbode is wat de auto gaat doen, dan zal het wel goed komen. Omstreeks middernacht zijn we zover om de auto te starten, dus gauw nog even naar buiten om te proberen of we hem aan de praat krijgen. Gelukkig start de Bluelegend gelijk en op een lekke verstuiverleiding na lijkt alles in orde, een 10 min als resultaat.
Op vrijdagmiddag om een uur of 5 staat de dikke combinatie van Niels van Alphen al klaar om de Bluelegend naar Herwijnen te brengen. Aangekomen in Herwijnen wordt de auto klaargemaakt om zich in het strijdtoneel te gaan mengen.
De banen liggen er strak bij en er is direct, mede geholpen door het mooie weer, al veel publiek aanwezig. Als 12e mogen we starten hier op het boeruhrockfestival in Herwijnen.
De groene vlag wordt getoond en het optoeren van de 18liter + Scania V8 is een feit. Met de cabine schuddend en de turbos fluitend komt de motor op toeren. De koppeling grijpt aan en bokkend trekt Bluelegend aan de ketting, happend en zeer gretig vertrekt de Scania zoals een renpaard uit een startbox. Hier gebeurt wat mensen!! Wat een immense krachtexplosie komt hier vrij. Dit is niet in woorden te omschrijven, hier moet je bij geweest zijn. Onverwacht snel en ongekend bruut sleurt de Bluelegend de sleepwagen over de baan!! Het lijkt wel een trein die op je afkomt, bar gewoon!
Met een full pull als bekroning op het vele werk rijden we met de Bluelegend terug naar het Parc Fermée. We gaan op naar de 2e ronde van vanavond.
In de pull-off gaat Bram in dezelfde versnelling, of zoals Arco de spreekstalmeester het zo mooi omschrijft: ”als je terugschakelt weet je zeker dat je PK’s te kort komt”. De 2e run gaat dus in hetzelfde verzet als de kwalificatie. Ook nu weet de Bluelegend op een legendarische wijze de 100meter te overbruggen. Hiermee hebben we een plaatsje bemachtigd in de bovenste regionen van het deelnemersveld. Met 6 deelnemers gaan we de finale in.
De Hyproslee wordt verzwaard en in de finale is gekozen voor een floating finish. Een floating finish heeft als voordeel dat je wat sneller tot een uitslag kunt komen. De baanlengte is in dat geval 110 meter. De Hulk gaat als eerste rijden met de verzwaarde sleepwagen en zet de te kloppen afstand neer op 105,23. De tweede die aanhaakt is de Mad Men, aan hun de taak om de afstand van De Hulk te verslaan. Dit lukt helaas niet en de MAN komt op 95,95 meter tot stilstand.
Onze Blue Legend is sterk uit de winterstop gekomen. Vol overtuiging gaat het gas erop en dan maar eens kijken waar het ophoudt. Na 90 meter wordt het zwaar en bij 95,94 meter is de koek op. We komen slechts één centimeter tekort op de Mad Men. Na ons komt de grote grijze Mercedes voor de kar, zij weten met 95,22 meter de vijfde plek op te eisen. Ook Van tilburg Bastianen liet zien goed mee te kunnen op deze baan met 81,16 meter behalen ze de zesde plek. De Manne van Janne 3 laat ook mooie prestaties zien vandaag en gaan vanavond als laatste een poging wagen. De Scania heeft er zin in en weet met 97,27 meter de tweede plaats te veroveren in Herwijnen.
De uitslag in Herwijnen:
S | Nr | Team | Bestuurder | 1e trek | 2e trek | 3e trek | 4e trek | Punten |
1 | 1-05 | De Hulk, Volvo FH16, Nieuwaal | Robbert van Tuijl / Gilbert van Tuijl | F.P. | – | F.P. | 105,23 | 50 |
2 | 1-07 | De Manne van Janne 3, Scania T, Heesch | Joey Megens | F.P. | – | F.P. | 97,27 | 45 |
3 | 1-01 | Mad Men, MAN V 10, Eerde (NB) | Mari Bekkers | F.P. | – | F.P. | 95,95 | 42 |
4 | 1-04 | Blue Legend, Scania 142, Gameren | Bram / Jarno | F.P. | – | F.P. | 95,94 | 40 |
5 | 1-14 | Ruttchen Powerrr, Mercedes Benz Actros V10, Tilburg | Ralph / René / Wijnand | F.P. | – | F.P. | 95,22 | 38 |
6 | 1-09 | Van Tilburg Bastianen, DAF 2700, Vianen | Gertjan Jansen / Fred Bonovrie / Jeroen van Osch | 37,75 | F.P. | F.P. | 81,16 | 36 |
De eerste klap is een daalder waard en met 40 punten gaan we zeer tevreden terug naar Gameren. Helaas op 1 centimeter na geen podiumplaats, maar als dit een voorbode is wat er dit seizoen mogelijk is??…….
Volgende station is Leende op 29 april.