Wederom kwam dit jaar de vraag of we met onze BlueLegend voor de ETPC een demo willen verzorgen op 12, 13 en 14 augustus in Hongarije. Er is dit jaar ruimte voor een 4-tal trucks.
Voor het 3e jaar op rij komen we voor het volgende dilemma te staan: “Gaan we wel of gaan we niet naar Hongarije”? Gezien de geweldige ervaring, die we daar de voorgaande jaren hebben opgedaan, was de keuze dan ook heel snel gemaakt. “We gaan, zegt Dirk; “Wie mee wil, gaat mee. Wie niet wil, blijft thuis”, punt! Na wat overleg gaan we met 11 man naar Hongarije, 2 man met de vrachtwagen, één met de servicewagen en de rest met het vliegtuig.
In tegenstelling tot voorgaande jaren zullen dit jaar alleen Nederlandse truckpullers vertegenwoordigd zijn in Hongarije, de deelnemers voor 2016 zijn: Van Schilt, Just for fun, Rockinghorse en Bluelegend.
De afstand naar Hajdúböszörmény in Hongarije is ongeveer 1600km. Na even rekenen met een dubbel bemande auto is woensdagavond vroeg genoeg om te vertrekken, echter dit liep even anders.
Op vrijdagavond hebben we nog een VTN wedstrijd gereden in Odijk. De 2e run in Odijk konden we de Bluelegend bijna niet van zijn plaats krijgen. Na controle later die week bleek de auto met geen mogelijkheid meer in de versnelling te krijgen. Aan de vooravond van het vertrek dan toch maar even de versnellingsbak gedemonteerd. Hierbij kwam onmiddellijk het probleem van het slechte schakelen om de hoek kijken. Een aantal koppelingsplaten waren dusdanig vervormd dat we hier niet meer mee konden rijden. Wat nu? Een rondje bellen leert ons dat we in Meerkerk nog een paar koppelingsplaten op kunnen halen. Dit betekent wel dat het vertrek naar Hongarije op woensdagavond geen doorgang kan vinden. Dan maar donderdagochtend, het zal een strakke planning worden om op tijd in Hongarije aan te komen, maar het is niet anders. Op donderdagochtend zijn de koppelingsplaten nog gemonteerd en in de loop van de ochtend vangt de reis richting Hongarije aan. De truckpullers van BlueLegend en Van Schilt worden op de autotransporter van Transport Service Bommelerwaard geladen. Een Scania Streamline van Bram van Tuyl zal de dieplader oostwaarts brengen. Arie en Jeroen hebben de ultieme taak om het complete span 1600km verderop en veilig in Hongarije te krijgen. In eerste instantie was het de bedoeling om via Oostenrijk te gaan, maar hier mogen vrachtwagens ’s nachts niet rijden. Zij zullen dus een alternatieve route moeten rijden via Tsjechië en Slowakije.
Op vrijdagochtend gaat de rest van het team per vliegtuig, vanaf Eindhoven naar Boedapest. Om 11.00 uur landt het vliegtuig in Boedapest. De servicewagen staat al klaar op het vliegveld in Boedapest om een aantal teamleden mee te nemen naar Hajdúböszörmény, de overige leden gaan met een gehuurde gloednieuwe Skoda. Na een autorit van 2 uur komen we aan bij het evenemententerrein in Hajdúböszörmény.
De vrijdagmiddag staat het “tractorcarnaval”, zoals ze het daar noemen, op het programma. Dit lijkt een beetje op een carnavalsoptocht zoals wij dit in Nederland kennen. Met een stoet trailers, diepladers, boerenkarren en al wat nog maar wielen heeft, gaat het in een lange optocht door de stad.
Ook dit jaar weer onder grote belangstelling van duizenden toeschouwers langs de kant van de weg.
De vrijdagavond is er ruimte voor het nodige vertier, ondersteund door een optreden van een band.
Op zaterdag zijn de tractoren en trucks aan de beurt. Met de light modifieds binnen het Eurocup klassement als hoogtepunt van de dag. Tussendoor worden wij met onze trucks verwacht. De planning is om de trucks 2 maal te laten rijden, omstreeks het middaguur en later in de middag nog een keer. Verder kunnen de lokale tractoren en trucks ook nog voor de sleepwagen aanhaken. Hier is niks te gek, van oude tractoren, reusachtige landbouwmachines, een stadsbus, een oude Roman met een gestript tandemstel, je kunt het niet bedenken of men haakt aan bij de sleepwagen. Het enthousiasme van de deelnemers en het publiek kent hier geen grenzen, erg leuk om dit hier zo mee te kunnen maken. De dag wordt verder gevuld met het kijken naar allerhande tractoren, de lokale activiteiten die op het naastgelegen beursterrein te zien zijn en het verzorgen van de inwendige mens. Verder zijn het uitdelen van posters en het laten bezichtigen van onze machine een leuk tijdverdrijf. Het aanwezige publiek is razend enthousiast om even in de truckpuller te mogen zitten, sommige kinderen zijn niet weg te slaan bij onze Bluelegend. Erg leuk om mensen met zoiets kleins, zo blij te kunnen maken.
Op de zondag is er de Eurocup wedstrijd met de Prostock tractoren. Hier zijn ook een aantal Nederlandse deelnemers van de partij zoals Barend Huijbregts en zijn team met Rocky, William de Vos met extreme temptation en het Belgische team Dieselross.
Op de zondag is er tussendoor weer ruimte voor de trucks om een demo te verzorgen. Onder het gejuich en het tomeloze enthousiasme van het publiek is het toch erg leuk om dit te mogen doen en te kunnen beleven.
Een prachtige wedstrijd op een goed geprepareerde baan en met een aangename temperatuur rond de 25 graden is het goed uit te houden dit jaar. Ook dit jaar weer een ervaring die je niet zou willen missen. Geweldig om alle mensen die in het dagelijkse leven met heel veel minder genoegen moeten nemen zo te zien genieten.
Hopelijk tot volgend jaar!