BRAKEL – Vrijdag in Erichem was het dan zover. Na een turbulent voorseizoen met twee kapotte turbo’s, het missen van het complete indoorprogramma, plus de afwezigheid op de eerste wedstrijd van het seizoen in Oud-Gastel, kon de Blue Legend haar officiële debuut maken als competitiedeelnemer bij de NTTO.
Eén mooie run gereden, geplaatst voor de finale, het publiek op de banken en de koppakking er tussenuit geschoten, waardoor die finale uiteindelijk niet gereden kon worden. Team toch blij.
Dat is in het kort de samenvatting van Erichem. Maar wie het heden wil begrijpen moet het verleden soms kennen. Want de aanloop naar het seizoen 2018 was ronduit rommelig bij Blue Legend. Nadat het team eind vorig seizoen bekend maakte dat het dit seizoen uit zou komen voor de competitie van de NTTO moest de truck verbouwd worden. Bij VTN mocht men nog 9,5 ton wegen, bij de NTTO moest dat 8,5 ton worden (vanaf volgend jaar is dat gelijk). En om die 1.000 kg te winnen werd eigenlijk alles achter de cabine aangepakt.
Maar ook de versnellingsbak, de koppeling, een andere vooras, nieuwe spruitstukken en zelfs een andere turboconfiguratie werden op touw gezet. Na het indoorseizoen te hebben moeten laten gaan vanwege de tijd, werd er volop ingezet op de bekende testdag in Nederhemert. Daar kwam het team tot twee runs, toen er een turbo sneuvelde.
Twee weken later was Herwijnen het decor om de nieuwe set-up verder te testen. Kamperveen echter gaf hetzelfde probleem. Een echte oorzaak leek er niet gevonden te worden – tot vorige week. In de fabriek werd enorm hard gewerkt om de truck op tijd klaar te krijgen voor Oud-Gastel, maar het was simpelweg niet mogelijk. Hoe teleurstellend ook.
Afgelopen vrijdag was daar dan Erichem. Na een schitterende run die ruim voldoende was voor een plaats in de finale moest deze echter door de mannen in het blauw afgezegd worden. Oorzaak: een koppakking er tussenuit.
Vrijdag wacht alweer de volgende. Dan gaat de competitie verder in Achterberg.