zondag , 8 december 2019
Home / 2018 / Blue Legend rijdt niet in Ahoy

Blue Legend rijdt niet in Ahoy

BRAKEL – Blue Legend Truckpulling zal niet aanhaken bij de European Superpull in Ahoy Rotterdam. Het team dat vorig seizoen werd uitgeroepen tot Puller of the Year 2017 is er niet in geslaagd om de truck op tijd af te krijgen voor het indoorspektakel.

“We hebben vreselijk hard gewerkt, maar het heeft niet mogen baten,” legt teamcaptain Dirk Schreuders uit. “We hebben aan het einde van vorig seizoen de knoop doorgehakt; we zouden ons gaan focussen op de competitie bij de NTTO. Daarvoor moest de truck wel de nodige aanpassingen ondergaan, omdat je toch een ton naar beneden moet in gewicht. Het team heeft de koppen bij elkaar gestoken en we hebben geconcludeerd dat we beter de truck qua balans opnieuw konden opbouwen in plaats van wat aanpassingen links en rechts. Dat bracht alleen wel met zich mee dat de werkzaamheden voor deze winter op z’n minst ambitieus waren te noemen.”

Voor de liefhebbers: het team heeft de volledige achterkant van de truck opnieuw gebouwd, de kont ingekort zonder concessies te doen aan de maximale lengte van het chassis. De ketels en compressors zijn vervaardigd van nieuw en lichter materiaal om zo gewicht te besparen. De trekhaak is gemodificeerd. De banden zijn voorzien van klemvelgen en de gehele opbouw is opnieuw gebouwd. Maar daar bleef het niet bij.

Chief Engineer Matthijs van der Linden die sinds dit seizoen Jarno van Hemert is opgevolgd, licht toe: “Vorig seizoen merkten we dat de truck het weliswaar goed naar zijn zin had op de NTTO-banen, maar dat we voor het mooie met onze versnellingskeuze eigenlijk een versnelling meer nodig hadden. Niet zozeer hoger of lager, maar tussen twee versnellingen in. Daarom hebben we een hele nieuwe bak laten bouwen door Jurjen van de Geer. Hij is de absolute specialist op dit gebied. Nadeel daarvan is wel dat heel veel mensen gebruik maken van zijn diensten en de doorlooptijd flink was.”

Maar niet alleen met de versnellingsbak was het team afhankelijk van derde partijen. Ook de koppeling werd vervangen, een andere vooras werd gestoken en er werden aanpassingen gedaan aan de intercooler, het spruitstuk en de turbo’s. Dirk Schreuders: “Ik doe dit nu een dikke tien jaar, maar volgens mij hebben we nog nooit zo’n ingrijpende verbouwing gehad gedurende de wintermaanden. Natuurlijk! Ook wij gaan evalueren hoe we er voor kunnen zorgen dat we efficiënter kunnen werken in een winterperiode, hoe we sneller dingen kunnen realiseren, hoe we minder afhankelijk kunnen worden van derde partijen. Ik vind dat we dat aan onszelf verplicht zijn. Maar het is en blijft wel werk van vrijwilligers. En ik ben ongelofelijk trots op die mensen.”

Volgens Matthijs is er geen reden tot paniek: “Welnee, we missen Ahoy. Maar het seizoen begint 5 mei in Oud-Gastel. Alles daarvoor is hartstikke waardevol en leerzaam. Maar dan moet ie er staan. En dat gaat ons gewoon lukken.”

 

Over Anton Kuijntjes

Anton Kuijntjes is eigenaar van marketingcommunicatiebureau Dirk doet uit Brakel, auteur van 'Zweet' en heeft daarnaast diesel in het bloed.

Kijk ook op

Herwijnen 2018

De eerste wedstrijd voor de VTN-competitie is al enige jaren op het Boerùh rock festival …