woensdag , 10 augustus 2022
Home / 2017 / Assen 2017

Assen 2017

Na weer een lange periode van plannen maken, uitdenken, ontwerpen en construeren was het dan zaterdag het uur van de waarheid. Wat later dan gepland gaat de Bluelegend zijn eerste meters met een nieuwe configuratie proberen te maken.

In eerste instantie zouden we in Zwolle de eerste run gaan maken, maar er waren nog te veel onzekere factoren en twijfel om de gok te wagen. Een wijze raad; “bij twijfel niet doen…!” is ook van toepassing voor de truckpulling.

Zaterdag was het dan eindelijk zover. Met een flink koppel reizen we af naar Assen. Op het programma staat een NTTO indoorwedstrijd in de TT-hal. Een mooie plak klei ligt als een biljartlaken op de vloer gestort, dus dat gaat best wat worden vanavond.

We zijn allemaal zeer gespannen en benieuwd wat onze blauwe gaat doen. Iets later dan op de planning staat mogen de supersporttrucks van de NTTO voor de kar. Omstreeks 20.15 uur gaan Bram en Jarno een poging wagen. Nadat de onderhoudsploeg de baan weer glad gestreken heeft krijgt de bemanning van onze Bluelegend de groene vlag. Gespannen en vol verwachting gaat het gas erop. De Scania klimt naar de 2900 toeren en begint te bulderen uit de schoorstenen, ongelofelijk wat daar in het vooronder gebeurt. Met enig geduld en vakmanschap komen de turbo’s fluitend bij, waarna de blauwe niet meer te houden is. Voortvarend komt de Bluelegend uit de startblokken. Stiekem hebben we dit thuis natuurlijk ook al een paar keer uitgeprobeerd maar nu moet hij echt aan het werk, zullen we maar zeggen. Met de sleepwagen in de kielzog heeft de Bluelegend flink de sokken erin. Alles lijkt goed te draaien maar bij de 80 meter hoort de bemanning een piepend/scheurend geluid onder de cabine vandaan. Met een technisch getraind oor let je altijd scherp op afwijkende geluiden en geurtjes. Zonder twijfel hoort Jarno het geluid en roept “Bram, gas los…nu! Zonder discussie of misverstanden gaat de gashendel terug en komt de Bluelegend tot stilstand. Op dit soort momenten komt het aan op blind vertrouwen. Zoals het een goede bemanning betaamd is de taakverdeling dan ook overduidelijk, de coureur gaat niet van het gas af, anders dan dat het hem door de co-piloot opgedragen wordt, of het uit oogpunt van veiligheid onverantwoord is om door te gaan; punt!.

Met een 90 meter plus zijn we dan ook alles behalve teleurgesteld. De eerste keer met de nieuwe configuratie en dan dit resultaat is niet slecht. Na de run gelijk maar even kijken of we ook de meetdata vast hebben kunnen leggen, want we hebben dit speeltje natuurlijk niet voor niks geïnstalleerd.
Met het nodige huiswerk keren we tevreden huiswaarts. We zijn nog lang niet klaar en de “bucketlist” is nog lang, maar een goed begin is het halve werk……niet?

Volgende NTTO demo-evenement: European Superpull in de Ahoy Rotterdam op 18maart.

Met dank aan Jan en Peter van “vd Werken Lisianthus B.V.” voor het beschikbaar stellen van de dieplader voor het transport van de Bluelegend.

Over Peter Meinster

Kijk ook op

Herwijnen 2018

De eerste wedstrijd voor de VTN-competitie is al enige jaren op het Boerùh rock festival …