Het eerste weekend in september is de vaste datum voor de streekdagen in Almkerk. De vrijdagavond is hier altijd gereserveerd voor het VTN truckpulling klassement. Ook dit jaar is daarop geen uitzondering.
Voor team Rockinghorse heeft de avond echter 2 gezichten. Waar vorig jaar Rockinghorse junior zijn schitterende debuut maakte op Europa’s grootste truckpulling evenement, is hij dit jaar helaas de grote afwezige tijdens de laatste puntenwedstrijd voor dit seizoen. De voornaamste redenen voor afwezigheid van RH junior zijn de opgelopen koppelingsschade tijdens het internationale uitje voor ETPC naar Hongarije en de persoonlijke omstandigheden van Arjan, één van onze drijvende krachten van team Rockinghorse en natuurlijk de vaste rijder van RH junior.
Het deelnemersveld bestaat vanavond uit 19 deelnemers. De start is voor de Hulk die als eerste de piste met de zware Almkerse klei mag betreden. Zonder problemen weten 14 trucks zich direct te kwalificeren, waaronder ook RH senior. Een herkwalificatie is nodig voor de resterende 5 teams waaronder van Walsem, Verspui, Team Berta, Black Widow en Yellow Devil. Uiteindelijk lukt het de beide Renaults van Black Widow en Yellow Devil niet om over de streep heen te komen en kunnen beide trucks opgeladen worden.
In de pull-off zal blijken hoe zwaar de Almkerse baan zal zijn. Als eerste in de pull-off komt de Hulk weer de baan op. De trekpoging loopt voor de Hulk echter slecht af. Zodra de Volvo de full-pull lijn passeert komt hij bruut tot stilstand en wil niet meer voor- of achteruit. Een kapotte steekas en naafreductie verhinderen het zelfstandig wegrijden van de truck. In de pull-off weten 5 teams zich te plaatsen voor de finale, te weten Mad-man, MvJ2, Iveco Schouten, de Hulk en Vakupuller. De Volvo van Vakupuller zien we echter niet meer terug als gevolg van ernstige schade aan de achteras.
Deze avond zal de MvJ1 zijn laatste run maken, hiermee valt voor de Scania143 het doek onder de vlag van het MvJ-team. Wie weet zien we deze machine nog eens terug in handen van een ander team. De laatste run van de MvJ1 strandt in het zicht van de finish. Men komt helaas 25cm te kort voor een full-pull. Een prachtige afsluiting voor de lange staat van dienst voor het MvJ-team en uiteindelijk toch goed voor een zesde plaats. Als 5e is RH senior aan de beurt, met aan boord Bram en Kees van onze hoofdsponsor De Groot techniek. Senior weet in de pull-off 92,02m op de teller te zetten, goed voor een 7e plaats vanavond. Hiermee geven we trucks met schijnbaar veel vermogen het nakijken, zij komen allen 10-tallen meters te kort om maar in de buurt te komen van RH senior. Uiteindelijk levert dit voor RH senior een 9e plaats en voor RH junior een 15e plaats op binnen het totaalklassement van de 9,5 ton Supersport seizoen 2014.
Inmiddels is het tijd geworden voor de finale. Met 8 punten verschil tussen de nummer 1 en 2 is de finale dit jaar spannend in Almkerk. Tot ieders grote verbazing komt de Hulk weer ten tonele. Tussen de pull-off en de finale heeft team van Tuijl eventjes een steekas en naafreductie gewisseld. Zo zie je maar weer dat met geleende onderdelen en persoonlijke inzet het schijnbaar onmogelijke voor elkaar te krijgen valt.
Uiteindelijk weet de MvJ2 met een prachtige balans in de Scania de avond te winnen. Mad-men weet zich op de 2e plaats te rijden. De 8 punten verschil in het totaalklassement tussen plaats 1 en 2 van de avond is echter niet meer te overbruggen voor de MvJ2 om de Madmen van het kampioenschap 2014 te weerhouden. Wij feliciteren MvJ2 met de dagzege en Madmen met het kampioenschap 2014.
Op zaterdagmiddag was er nog de mogelijkheid voor een demo, waarbij alle lokale truckpulling teams nog een paar demo runs gereden hebben. We hebben hier met RH senior 3 maal gereden in combinatie met de Mission Impossible sleepwagen.
De wedstrijd in Almkerk is voor team RH een avond overschaduwd met een donkere wolk. Een afsluiting van het truckpulling seizoen 2014 dat gekenmerkt wordt met hoogte- en dieptepunten.
Graag willen wij iedereen bedanken voor de steun, hulp, bijdrage en reacties deze afgelopen periode.
In de komende periode gaan we de balans opmaken en kijken wat er nodig is om volgend jaar weer aan de start te kunnen verschijnen.
Kwalificatie
Pull Off
Onboard Camera